Zasedací pořádek na svatbě - Svatební oznámení Svatba

Pokud plánujete tradiční svatbu ve smyslu, že budete svatebčanům servírovat jídlo na talíři, tak je logické, že by svatebčané měli mít k dispozici i místo, kde si toto chutné svatební jídlo mohou nerušeně vychutnat. Pokud tedy neplánujete svatební hostinu ve formátu rautu ale klasickou servírovanou svatební hostinu, tak by ses měla zamyslet nad možnostmi usazení svatebních hostů v sále u svatebních stolů.

Jaké jsou možnosti při výběru typu svatebního zasedacího pořádku?

Volné sezení

V případě malých svateb do 20 lidí nebo malých rodinných svateb, na kterých se všichni zúčastnění dobře znají, můžeš vsadit na takzvané otevřené nebo volné sezení. Takový typ svatební oslavy není třeba nějak zvlášť formalizovat, pokud po tom netoužíš. To znamená, že svatební hosté si mohou sednout kamkoli či ke komukoli chtějí a nemají přiřazen stůl ani konkrétní židli.

Přiřazený svatební stůl

Pokud chcete svatebčanům garantovat určitou dávku svobody ale nechcete aby vaše svatba byla totální chaos, tak stále můžete svatebčanům alokovat svatební stůl ale nechat výběr místa za stolem na nich. Tento typ svatebního zasedacího pořádku je kombinací volného sezení a zasedacího pořádku při kterém svatebčanům přiřadíš konkrétní místo respektive konkrétní židli. Je vhodný pro menší svatby, uvolněné svatby, svatby v boho stylu či svatby na kterých se podává jídlo ve formě bufetu respektive švédských stolů, což pro náš region také není až tak typické.

Přiřazené místo/židle za svatebním stolem

Servírujete-li na svatbě několik chodů svatebního menu a zároveň mají vaši svatebčané specifické diety nebo požadavky na stravu, tak je nejvhodnější usazovat svatební hosty na konkrétní místa či židle za svatebními stoly.

Číšník či cateringová firma v tom případě ví kde kdo sedí a jaké má intolerance či potravinové alergie, což je při jiném typu zasedacího pořádku náročnější ustříhnout. Tento typ usazení má ještě jedno velké pozitivum. Tím, že ty rozhoduješ o tom, kdo kde bude sedět, dokážeš skoro úplně eliminovat sociální napětí či „skřenice“, které by mohly potenciálně vzniknout mezi rozvedenými rodiči či hašteřivými sourozenci na tvé svatbě.

Přiřadit každému svatebčanovi konkrétní svatební stůl a místo k sezení ti dá určitě zcela zabrat a vymyslet jak by to mělo být je určitě prácička na několik hodin, ale když to uděláš dobře, tak zabráníš chaosu, eliminuješ stres, a ušetříš šas ve tvůj svatební den na zábavnější aktivity.

Svatební novomanželský stůl

Největší pozornost svatebních hostů si bude během svatebního dne bezpochyby ptát hlavní respektive svatební stůl novomanžele. Na Slovensku je zvykem, že za hlavním svatebním stolem sedí nevěsta a ženich společně s jejich rodiči. Toto však není vaše jediná možnost.

Můžete například u hlavního svatebního stolu sedět jako král a královna pouze vy dva o samotě. V zahraničí toto není neobvyklý koncept. Například v USA, Libanonu či Indii se s tím setkáváte poměrně často. Toto řešení je vhodné, pokud vám počty lidí za hlavním stolem nevycházejí. Například máte mámu a tátu, kteří jsou rozvedeni a každý z nich má vlastní rodinu. V tom případě je pravděpodobně nebudete chtít usadit k sobě. Také může nastat situace, kdy nevěsta nebo ženich nemá rodiče, tehdy může být symbolické pokud zůstanete u hlavního stolu jen vy dva jako opora jeden druhému.

Také pokud si chcete dopřát během svatebního dne alespoň nějaké chvilky intimity a přítomnosti jeden druhého. Je to paradox, ale během vašeho svatebního dne se věnujete více svatebčanům na úkor toho abyste se věnovali jeden druhému.

Tím jste však ještě zdaleka nevyčerpali všechny možnosti sezení u hlavního stolu. Stále populárnější je totiž za hlavní svatební stůl usadit nevěstu a ženicha společně s jejich družbami a družičkami. Těch někdy může být nepočítaně, takže většinou volíte hlavní družičky a družby respektive svědky. Takové usazení výrazně mění atmosféru svatby. Já osobně toto velmi kvituji a všechny svatby, kde bylo sezení u hlavního svatebního stolu navrženo takto měly neuvěřitelnou energii. Bylo vidět, že se mladí u svatebního stolu baví a tato energie se pak přenesla na všechny svatební hosty. Takže nevěsty pokud váháte s takovým sezením, tak rozhodně doporučuji, protože si myslím, že v tomto případě nemáte co ztratit. Pokud to navíc i vašim rodičům pěkně vysvětlíte, tak i oni budou určitě rádi, že se mohou věnovat i jiným členům rodiny případně vrstevníkům. které dlouho neviděli.

Celkové rozestavení svatebních stolů

Pojďme si nyní říci něco víc o celkovém rozestavení svatebních stolů. To jak se rozhodnete svatební stoly rozestavit napříč svatebním sálem je zcela na vás ale doporučuji se při tom řídit rozměry a tvarem svatebního sálu. Hotely, restaurace, zámečky či jiná místa na svatbu ti v tomto určitě budou umět poradit a navrhnou ti nejvhodnější řešení pro tvůj sál. Rozhodně se však zamysli nad tím, kolik stolů maximálně se do sálu vejde tak, aby hosté seděli pohodlně a zároveň zůstalo dostatečně mnoho místa pro štědrý taneční parket.

Pokud se v místnosti nacházejí nějaké podpůrné sloupy, zamysli se nad tím, jak lze co nejlépe usadit svatební hosty tak, aby jim sloup nezavazoval ve výhledu na dění na svatbě. Pokus se zamyslet nad tím, jak eliminovat překážky po cestě na toaletu, terasu na taneční parket či ke švédskému stolu. Tvar stolů, bez ohledu na to, zda to budou kulaté svatební stoly nebo podlouhlé svatební stoly, by měl korespondovat s tvarem svatební místnosti.

Když už víš kolik budeš mít svatebních stolů a jaký bude jejich tvar a jaké bude jejich všeobecné rozestavení, tak je na místě definovat kdo u těchto stolů bude sedět. Bude to rodina, přátelé, kolegové či děti? Podle těchto charakteristik stolů budeš vědět, že stůl s babičkami a dědečkami, je třeba dát co nejdál od svatebního DJ a reproduktorů a zda znepřátelené rodiny na opačné konce svatebního sálu co nejdál od sebe.

Zaužíváno také je, že nejblíže k hlavnímu svatebnímu stolu se usazuje nejbližší rodina a nejdále přátelé a kolegové. Většinou ti co tě znají nejdéle jsou nejblíže neboli rodina, následně přátelé z dětství, vysoké školy a nejdále sedí většinou kolegové či známí. V zásadě podle toho jak dlouho tě kdo zná. To je pro zjednodušení pokud by sis s tím neuměla dát rady.

Co se týká svatebčanů přímo u svatebního stolu, tak se usazují spolu lidé, kteří se znají nebo kterých by mohli spojovat nějaké vlastnosti, pokud se neznají. Těmito vlastnostmi by mohl být například věk, podobné životní situace či zájmy. Rozhodně spolu neusazujte například teenagery a starší lidi, tato kombinace by nemusela fungovat. Také dbejte na to, co jsem již zmínila, starou neposaďte k „repráku“ a invalida posaďte na místo s co nejlepším přístupem.

Důležité je podotknout, že pravděpodobně nebudete mít ideální číslo počtu svatebních hostů a jistě vám bude vycházet nějaký stůl s velmi zajímavou kombinací lidí. To ovšem nevadí! Je to naprosto normální. Může to nakonec dopadnout i velmi dobře a tito lidé se alespoň seznámí. Vždyť je to jen na 1,5 hodiny během podávání svatebního menu, pak vám už svatebčané nebudou sedět za stoly a tak jako tak se vám promíchaný napříč svatebním sálem to vám garantuji. Pokud to jinak nejde tak můžete přidat extra stůl či dva, i když nebude plný, hlavně aby takové divné kombinace nevznikaly.

Jak komunikovat svatební zasedací pořádek?

Když už jste si dali tu námahu s výběrem vhodného typu zasedacího pořádku, uspořádání stolů a usazením svatebních hostů přichází na řadu rozhodnutí jako zasedací pořádek svatebčanům komunikovat. V překladu, jaký způsob zvolit, aby si každý svatebčan ve svatební den našel jeho místo za stolem. I v tomto případě máš hned několik možností.

Svatební jmenovky

První způsob, který není až tak častý jsou svatební jmenovky. Myslím to tak, že postavíš jmenovky svatebních hostů na dobře viditelné místo. Tyto jmenovky by kromě jména měly obsahovat i číslo svatebního stolu a můžeš na ně přidat například i informace o dietě, kterou ocení zejména catering.

Takový způsob komunikace prostřednictvím krásných jmenovek umí být nejen velmi vkusným dekorativním prvkem na tvé svatbě, ale může to být takovou menší zábavou pro svatební hosty hned na úvod tvé svatby. Do zasedacího pořádku můžeš rovnou zakomponovat nějakou malou pozornost pro svatební hosty jako medík, čajík či perník a zabiješ tím dvě mouchy jednou ranou. Posadíš svatební hosty na místa a rozdáš jim pozornosti.

Pokud zvolíte tento způsob tak, myslete na to, že jmenovky jsou jen papírky. které může velmi jednoduše odfouknout, proto pro ně zvolte místo kde nefouká případně tyto jmenovky něčím zatížte nebo k nim přidejte pozornost pro svatební hosty.

Zasedací pořádek na tabuli

Druhým velmi oblíbeným způsobem jak svatebčanům komunikovat kde kdo sedí je umístit na viditelné místo, většinou před vstupem do svatebního sálu tabuli se zasedacím pořádkem na které jsou označena čísla stolů a jmenovitý seznam lidí podle toho kdo u kterého stolu sedí.

Svatebčany můžete seřadit opět podle abecedy což usnadní hledání a ušetří čas. A o to právě jde. Komunikovat svatebčanům zasedací pořádek co možná nejefektivněji a nejrychleji aby zůstalo více času na zábavnější aktivity. Možná právě proto je zasedací pořádek na tabuli tak populární.

Svatební blog